Telefonbedragerier rammer Tappernøje: Ældre borgere mister kort og koder

Profilbillede
dato

To telefonbedragerier blev fuldført mandag, hvor en mand fra Tappernøje og en kvinde fra Sorø mistede deres kort og koder, hvorefter der blev trukket et større beløb fra deres konti.

Bedragerne forsøgte også at snyde en anden kvinde fra Sorø, men da en mand dukkede op på hendes adresse for at hente hendes kort, blev hun mistænkelig og nægtede at udlevere det, trods bedragerens insisteren.

Denne type bedrageri er desværre ikke usædvanlig, og svindlerne kan være svære at afsløre. De hævder typisk, at der er problemer med ældre menneskers konti, og at "banken" derfor har brug for både hævekort og pinkode. Et "bankbud" dukker derefter op på deres adresse for at hente kort og pinkode.

Nogle gange tilbyder bedragerne også at tage smykker og værdier med til "boksen". Kort tid efter er der hævet et kontant beløb fra de ældres konto. Dette er et mønster, der er set i mange politianmeldelser for nylig.

Politiet opfordrer derfor pårørende, især til ældre og til mindre erfarne internetbrugere, til at tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager et opkald som beskrevet ovenfor. Et godt råd er at afbryde samtalen og i stedet ringe til yngre pårørende, der kan rådgive.

Husk, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og beder om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende - og de kommer bestemt ikke ud til din bolig for at hente dit kort. Du bør aldrig udlevere kort eller koder.

Afbryd straks samtalen og ring til bankens hovednummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Du kan finde mere information på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport